baner
pl en
haslo2
Zadzwoń lub napisz do nas:
+48 91 431 75 38
+48 510 244 107
biuro@megaton.pl

Blog

spawanie
Na czym polega spawanie gazowe?

Spawanie gazowe, zwane też autogenem, to jedna z najstarszych metod łączenia metali – po raz pierwszy została zastosowana już w XIX wieku. Mimo to wciąż jest bardzo szeroko wykorzystywana. Polega na łączeniu fragmentów metalu poprzez stopienie ich brzegów za pomocą płomienia powstałego w wyniku spalaniu gazu. Gdy metal na nowo zastygnie, jego fragmenty pozostaną złączone. Metoda ta wyróżnia się prostotą i sporą szybkością spawania, co przekłada się na wysoką wydajność. 

Podczas spawania gazowego można używać spoiwa lub pracować bez niego. Wyszczególnia się dwie metody: w prawo i w lewo. Jak wskazują ich nazwy, różnią się one kierunkiem spawania – w pierwszym przypadku następuje ono od lewej ręki do prawej, w drugim odwrotnie. Każda mi inne zastosowanie: w lewo spawa się cienkie blachy (mowa o grubości kilku milimetrów), za to wszystkie grubsze w prawo. Przy tym drugim sposobie następuje większa koncentracja ciepła, spawanie jest szybsze i wykorzystuje mniej zasobów. 

Jakiego sprzętu używa się przy spawaniu gazowym? 

Najważniejsze urządzenie spawalnicze wykorzystywane przy łączeniu metali autogenem to palnik. To właśnie z niego wydobywa się płomień, którego ciepło roztapia krawędzie metalowych fragmentów. Aby jednak zadziałał, potrzebne jest odpowiednie paliwo. Najczęściej wykorzystywanym gazem jest acetylen. Płomień acetylenowo – tlenowy charakteryzuje się dużą mocą i wysoką temperaturą (ponad trzy tysiące stopni Celsjusza). Do tego można łatwo go regulować za pomocą palnika. 

Oprócz tego wykorzystuje się węże doprowadzające gaz do urządzenia i reduktory butlowe. Cena komponentów jest niewielka, jeśli porównać ją z kosztem wyposażenia niezbędnego przy spawaniu elektrycznym. Pewną wadą może być jednak cena gazu, którego duże ilości muszą zostać wykorzystane, by utrzymać płomień przez odpowiedni długi czas. Mimo wszystko autogen wydaje się bardziej ekonomiczną z tych dwóch metod. Innym minusami mogą być niższa estetyka spoin oraz skłonność cieńszych blach do fałdowania się.

© MEGATON / Projekt i realizacja PADO